Loading

Spitfire Mk.IXc

Plasmo > Galerie modelů > Spitfire Mk.IXc

Informace o plastikovém modelu

Stavebnice: Spitfire Mk.IXc late version
Postaveno: 2015
Výrobce: Eduard
Verze zbarvení: Spitfire HFMk.IXc, MJ296, F/Lt Otto Smik, No. 312 Squadron, základna North Weald, konec srpna 1944
Měřítko: 1/48
Počet dílů: 160
Velikost modelu: 19,5 cm x 23 cm
Obtížnost stavby:
Kvalita stavebnice:
Stručný popis stavebnice: Nic jiného než dokonalá. Propracovaný kokpit, podvozek a perfektně zpracovaná paneláž. Díly sedí bez nutnosti tmelení a tím pádem stavba příjemně ubíhá. Během chvíle máte na stole hotový model a už uvažujete nad dalším v jiném zbarvení. Prostě tato stavebnice se Eduardu velmi podařila a osobně jsem nenašel žádnou chybu nebo vadu.
Stručný popis stavby: Model jsem chtěl slepit už dlouho, ale s otevřeným motorem a dalšími doplňky. Nakonec jsem od toho opustil a koupil obyčejný z edice Weekend za 350 korun. Celý postup jsem natočil, takže se můžete kouknout na postupy, které jsem použil. Nezapomeňte si pustit u videa titulky a poznámky.
Video ze stavby modelu (díl 1):
Video ze stavby modelu (díl 2):

Technické údaje

Posádka: 1
Délka: 9,54 m
Výška: 3,84 m
Rozpětí: 11,23 m
Hmotnost: 2630 kg
Maximální rychlost: 662 km/h
Maximální dolet: 1580 km
Výškový dostup: 12 900 m

Historie

V září 1941 se na evropské obloze objevil dosud neznámý německý stíhací letoun poháněný hvězdicovým motorem. Nová stíhačka měla nad britskými, zejména Spitfirem Mk.V, zřetelnou převahu. V německé konstrukci byl záhy rozpoznán Focke-Wulf Fw 190 A. Ztráty RAF nad západní Evropou začaly rychle narůstat až to té míry, že britské letectvo muselo v listopadu 1941 zastavit většinu denních operací nad evropským kontinentem.

Pokus o spuštění tohoto typu bojových letů byl uskutečněn v březnu 1942. Počty ztrát však byly opět neúnosné, což opět vedlo k jejich zastavení. Vše díky Focke-Wulfům Fw 190 A. Prvním pokusem o odpověď na novou německou zbraň se stal Spitfire Mk.VIII, avšak komplexní přístup ke změnám konstrukce letounu způsobil, že nebylo možné jej dostat do sériové výroby v dostatečně blízkém časovém horizontu. V červnu 1942 přistál jeden z německých pilotů omylem na britském letišti a předal tak do britských rukou nepoškozený Fw 190 A. Srovnávací zkoušky Focke-Wulfu a Spitfiru Mk.V začaly téměř neprodleně.

Cvičné souboje plně potvrdily situaci na frontě – šance britské stíhačky přestát setkání s Fw 190 bez úhony nebyly vysoké. Jediné britské stíhačky schopné postavit se plnohodnotně německému typy byly Spitfiry Mk.VII a Mk.VIII poháněné motorem Merlin 61. Jak však bylo poznamenáno výše, nedalo se čekat, že v dohledné době dospějí do fáze sériové výroby.

Byla zde však ještě jedna cesta, jak získat dostatečně výkonnou stíhačku – zabudovat Merlin 61 s dvoustupňovým kompresorem do základního draku Spitfiru Mk.V. Pro tento experiment byly vyčleněny dva draky, AB196 a AB197. Prošly zpevněním, aby mohl být zastavěn výkonnější a těžší motor. První z nich byl dokončen 26. února, druhý pak 27. března 1942. Letové testy proběhly natolik úspěšně, že byla objednána sériová výroba. Ta se plně rozběhla v červnu 1942 a první Mk.IX se u bojové jednotky, No. 64 Squadrony, objevily v červenci.

V porovnání s Mk.V se výkony znatelně zvýšily. Maximální rychlost byla v 28 000 stopách vyšší o 40 mph, operační dostup se zvýšil z 36 200 na 43 000 stop. Mk.IX mohl stoupat rychlostí 4000 stop za minutu. RAF tedy konečně dostalo stíhačku, kterou mohlo směle postavit proti Fw 190 A.

Vyráběny byly tři hlavní verze Mk.IX. Verze F Mk.IX byla poháněna motorem Merlin 61 a z montážní linky sjížděla až do počátku roku 1943. Na ni navázaly LF Mk.IX poháněná motorem Merlin 66 a určená k operacím v nižších výškách, a HF Mk.IX s motorem Merlin 70 konstruovaným naopak pro výškové lety. Většina Mk.IX byla vyrobena s křídlem typu C. V něm mohla být instalována výzbroj složená ze čtyř kanonů ráže 20 mm nebo ze dvou kanonů ráže 20 mm a čtyř kulometů ráže 0,303 palce. V roce 1944 se objevilo zpevněné křídlo typu E. Čtveřice 0,303 kulometů byla nahrazena dvojicí kulometů ráže 0,50 palce. Pod každou polovinou křídla byly standardně namontovány závěsníky pro 250lb pumy.

Verze Mk.IX se stala druhou nejpočetnější verzí Spitfiru s 5653 vyrobenými kusy. Mk.IX začaly nahrazovat Mk.V v červnu 1942. Díky nové stíhačce byla RAF opět schopná bojovat proti Luftwaffe nad okupovanou Evropou. Ve své výzbroji si typ ponechala až do konce války. Po ukončení bojů se verze dostala i do výzbroje dalších letectev. Československé, norské, dánské, kanadské a další letectva používala desítky Mk.IX. Spitfiry Mk.IX se však do bojů dostaly i v této době. Československo prodalo své Spitfiry v roce 1948 do Izraele, kde se v bojích s arabskými sousedy staly páteřním typem nově vznikajících izraelských vzdušných sil.

Zdroje:

  • Spitfire Mk.IX Eduard. Informace uvedené v přiloženém návodu.

Fotogalerie modelu

Komentáře

#1  Petr Charvát  2015-04-03 22:10:23
Ahoj Davide, jenom chci napsat, že máš ty modely moc krásný. Rád se dívám na letadla a trochu taky plastikařím. Náhodou jsem objevil tyto stránky a už několk měsíců je mám v oblíbených. Občas se sem chodím kochat :) Je to krásná a čistá práce, dík.. Petr
#2  david  2015-04-06 21:02:58
krása. jsou ke stavbě použity nějaké doplňky. a také se rozhoduji mezi tímto modelem a b-17g revell 1/72, který je lepší?
#3  david  2015-04-06 21:04:05
krása. jsou ke stavbě použity nějaké doplňky. a také se rozhoduji mezi tímto modelem a b-17g revell 1/72, který je lepší?
#4  LittleBear  2015-04-07 15:42:26
Ahoj, rozhodně Spitfire od Eduardu. Doplňků existuje celé řada. Motor, kokpit, kola, vztlakové klapky, zbraňové šachty atd. Stavebnice je tak přesná že téměř nepoužiješ tmel. Taky se chystám do B-17 G, ale bude potřeba hodně tmelu a úprav. Na B-17 je dobré koupit nové motory, kola, hlavně zbraní a vztlakové klapky.
#5  david  2015-04-07 18:17:57
já bych šel do spitfire wekeend+sadu obtisků eduard+drapákové kola eduard

#6  david  2015-04-07 18:18:57
nebo je lepší si koupit rovnou profiset, ale tam nejsou kola
#7  to je jedno  2015-04-07 18:27:32
čím jsou dělány šachty kol? Mislím to zašpinění.

#8  patla modelář  2015-04-07 18:32:43
Nádhera,chtěl bych se zeptat:jakou barvu by měl mít wash na povrchu a jakou na obtiscích
#9  patla modelář  2015-04-07 18:36:57
ještě se chci zeptat jak se dělá ta steklá barva co je na vrtuli, spodku letadla, okolí motoru a u víčka nádrže nebo to co je nahoře na krytu motoru
#10  david  2015-04-08 18:40:46
bude nějaké video i o provozním opotřebení? například nevím co je to, jak se ve videu roztírá na křidélkách nebo co je to oranžové na chladičích pod křídlem
#11  LittleBear  2015-04-10 16:08:19
Šachty kol jsou dělaný airbrushem a olejovými barvami. Prach pak pigmenty od migu.
Patla modelář: většinou používám stejný odstín. Černá nebo umbra pálená. Steklou špínu dělám olejovými barvami, které nanáším štětcem.
David: Jsem strašně pomalý, ale už něco podobného mám v plánu.
Ohledně toho opotřebení.
U videa jsou tituly s popisky a tam jsem to psal. Je to olejová barva odstín umbra pálená.


#12  david  2015-04-11 09:44:46
Takze olejovku nanasim airbrusem?

#13  LittleBear  2015-04-11 21:21:55
Ne, štětcem. Olejovky nejsou dělané pouze na štětec. Ještě je nutné před použitím olejovek model důkladně přelakovat lesklým lakem. Oleje se lépe roztírají a jdou setřít.
#14  david  2015-04-12 09:27:39
Takze povrch letadla stetcem a sachty airbrushem ?
#15  LittleBear  2015-04-12 10:53:06
Nejsem si jistý jestli se bavíme o stejné věci. Olejovými barvami model nebarvíš, ale děláš jen závěrečné opotřebení a to vše štětcem.
#16  david  2015-04-12 14:29:36
Olejovou barvu vim ze se dela jenom opotrebeni, ale ja jsem se ptal jakou technikou se dela spina v sachtach u kol.
#17  LittleBear  2015-04-12 15:32:17
Ok, už chápu. Napíšu postup kro po kroku. Nabarvím šachty airbrushem a pak je přelakuji lesklým lakem. Následně zapustím hnědý nebo černý wash. Olejovku ještě neodkládám a použiji pískovou nebo světle hnědou na naznačení hlíny ve spárách (štětcem). Nechám vše pořádně zaschnout 2 dny. Pro zvýraznění zaprášení použiji pigmenty od migu a rozředím je v tekutém resinu Pigment Fixer Mig (nanášim štětcem). Pak už jen stačí přelakovat matným lakem. Tohle je celý postup zašpinění.
#18  david  2015-04-12 18:33:46
Dik, jenom jeste, tu hnedou nebo cernou nanasim airbrushem nebo stetcem
#19  LittleBear  2015-04-12 18:49:56
Jo, wash se nanáší štětcem.
#20  david  2015-04-12 19:49:26
A to na tech kridelkach (to oranzove) to je patinator, nebo co?
#21  david  2015-04-12 20:04:47
Sem otrava ale Je na spodnich plochach pouzit Postshading nebo pershading? Dik
#22  LittleBear  2015-04-12 23:31:18
To jsem ti psal už pár kmetů zpět. To oranžové je olejovka umbra pálená.
Jo to je dobrý dotaz. Ohledně toho Postshadingu. Já už vše dělám jen Postshadingem, ale musel jsem se trochu naučit pracovat s airbrushem. Pershadingem prostě nic nezkazíš, ale efekt není tak výrazný. Prostě zkus jak ti to půjde a pak se můžeš rozhodnout co použít.
#23  david  2015-04-13 15:54:33
Ja sem pershading zkousel jednou a bylo to stejne, jako kdyz ho tam nedavam. A jinak na spodnich plochach ma mit jaky odstin?
#24  david  2015-04-13 17:49:16
Ta olejovka palena je umbra nebo umton?
#25  petr  2015-04-13 19:04:29
Palubni deska je original
#26  petr  2015-04-13 19:06:01
?
#27  LittleBear  2015-04-13 19:10:27
Olejovka celý název je Umbra pálená výrobce Umpton. Jo palubní deska je ze stavebnice a ručně namalována.
Přesný odstín na spodních plochách ti neřeknu, protože ho neznám, ale v plánku píšou odstín sky. Já jsem ten odstín nějak namíchal z bílé, zelené a modré.
#28  david  2015-04-13 20:54:22
Myslel jsem odstin postshadingu
#29  LittleBear  2015-04-13 21:19:43
Tak to už vůbec netuším. Prostě jen přidej do barvy trochu černé na stíny nebo bíle na světlé místa.
#30  Petr Filip  2015-04-17 11:15:14
dovolil bych si několil poznámek...

1) barva "SKY", rozhodně na spodní plochy nepatří, ta byla nahrazena světlou šedou už někdy po bitvě o Británii... byla dále používána na prvcích rychlé identifikace, tedy pruh před ocasními plochami a kužel vrtule. Na modelu je to správně, jen v diskusi to nějak zavrzalo...

2) pěkný model v tomhle měřítku by myslím zasloužil odstranit dva faktické technické nedostatky... a) chladiče byly ovládány automatem, na zemi jsou z 99,99% ZAVŘENÉ... respektive ještě jsem neviděl fotku, kde by tomu bylo jinak, pokud není nahozený motor... b) výškovka vlastní vahou padala do polohy "plně potlačeno", pokud nebyl použit zajišťovací systém táhel na kniplu (což na modelu nevidím)...

pardon, ale musel jem... ;-)
#31  LittleBear  2015-04-17 11:41:51
Ahoj a díky za komentář,
1. Jen jsem psal co je v návodu. Já odstíny míchám takže ty jména neznám.

2. O tom automatu jsme se bavili na soutěži. Padl zajímavý dodatek na motorovou zkoušku. Tam většinou bylo chlazení manuálně otevřené na max.
Já osobně se v tom moc nevyznám. S výškovkou máš pravdu toho jsem si nikdy nevšiml.

Je super když mi někdo řekne co je na modelu špatně. Často to sám nezjistím a aspoň se můžu něco přiučit.
Ještě jsem se dozvěděl, že vrtule byla dřevěná a kovové opotřebení je taky trochu mimo. :-D No nic tak snad příště ty mouchy vychytám.
#32  luke  2015-09-02 15:01:36
ahoj, dá se použít namísto laku (model master gloss clear) co jsi použil na vytvoření sklíček na budíky tento? http://www.peckamodel.cz/produkt/lepidla-tmely-barvy-laky/laky/ax5501-humbrol-gloss-cote ....
#33  LittleBear  2015-09-02 17:35:41
Nevím jestli bude tak průhledný, ale asi ano.
#34  ice  2015-09-23 18:12:38
Ahoj,
nevim, ale asi jsem lama, nebo neumim cist, ale proc jsou v "plastic partsu" nektere dily 2x a jsou oznaceny modre? je to jen jako jina varianta, jak poznam ktery a jak pouzit k sobe :-) nikde jsem se o tom nedocet.....diky
#35  LittleBear  2015-09-23 19:28:27
Ahoj,
jasně taky mě to trochu mátlo. Je to z důvodu dvou variant modelu profipack, weekend a na více variant letounu. V profipacku už jsou lepty a některé díly jsou na ně již přizpůsobeny. Palubní deska se nemusí brousit a pancíř za sedadlem se nemusí vystřihávat pro leptaný díl atd. Zrovna nemám v ruce návod, ale bylo to oddělené podle čísel a modré díly jsou nadbytečné. Takže stačí se podívat na obrázek a na rámeček. Vystřihej všechny modré díly podle obrázku aby se to pak nepletlo. Pokud se jedná o profipack, tak si musíš ještě vybrat variantu, kterou budeš stavět A-G. Pokud pak narazíš třeba jakou směrovku, chladič nebo výfuk použít poznáš to podle Písmene v plánku (G2:G3 Zbarvení A:E pouze) (G2:G3 marking A:E only)
G2:G3 písmeno značí rámeček (pozice nahoře vlevo) a číslo jednotlivý dílek. Dalo se to trochu pochopit?

#36  ice  2015-09-23 21:03:42
Supr, dik za info, mam ted jen edici weekend....takze vse modre vystrihavam pryc.....
zajimave ze jsem se o tom "modrem oznaceni" nikde nedocetl...v navodu..:-)
ten popis profipacku od tebe je takovy krkolomny, ale to asi pochopim az si nejaky "profik" koupim....
#37  LittleBear  2015-09-23 22:24:19
Jo máš pravdu. Teď jsem se díval do návodu weekendu a fakt to tam nikde není. Na webu Eduard si můžeš každý návod stáhnout.
Zde je profipack

http://www.eduard.com/store/out/media/8282-cz.pdf

Tam je informace o modrých dílech hned pod nakreslenými rámečky. Nevím proč to do weeknedu nedali. Ještě o těch označeních. Na straně 10 v plánku je takových informací hodně. Opět modré označení třeba. (A11 - marking E) takže zpětné kulaté zrcátko pouze pro Marking E. Markingy jsou nakreslený na konci dokumentu strana 11-15.
#38  ice  2015-09-24 15:46:17
Jo, uz jse, si ten navod taky sosl, a je to fakt uplne o necem jinem....:-) tak diky za info..
#39  Eda  2015-12-10 13:26:40
Moc hezký letadlo.

Ale chtěl bych se optat, jak vyrábíš přesky na pásech. Pásy z tuby od mlíčka, ale ty přesky sem zde nikde nenašel.

Moc dík

Eda
#40  LittleBear  2015-12-10 20:42:20
Přezky jsem vyráběl z drátu, ale teď používám greenstuf. Prostě udělám z hmoty kuličku a přilepím ji na dané místo. Pomocí jehly a párátka se dá jednoduše vymodelovat z toho přezka.
#41  Eda  2015-12-10 20:57:15
co je to greenstuff ?

To je nějaká pasta? A kde se dá sehnat?


#42  Eda  2015-12-11 06:59:13
Už sem to našel :

http://www.decodance.cz/produkt/green-stuff-GS%2090/


#43  LittleBear  2015-12-11 11:01:30
Sakra, asi jsme špatně odeslal zprávu. Už na to odpovídal. Něco mají i na černém rytíři, ale to co jsi poslal je přesně ono. Dokonce mají hodně dobrou cenu.
#44  tyyger  2016-02-07 08:26:43
Čau, zajímalo by mě, u toho nového spitfira jak na něj máš video a dělal jsi ho tam s motorem, klapkama, rádiem atd., z čeho jsi udělal palivovou nádrž a jakou barvu jsi použil na interiér. Myslim tu zelenou.
Dík
#45  tyyger  2016-02-07 08:32:55
Čau, zajímalo by mě, u toho nového spitfira jak na něj máš video a dělal jsi ho tam s motorem, klapkama, rádiem atd., z čeho jsi udělal palivovou nádrž a jakou barvu jsi použil na interiér. Myslim tu zelenou.
Dík
#46  LittleBear  2016-02-07 14:53:15
Ahoj, palivovou nádrž jsem udělat z plastových destiček, které jsem slepil k sobě. Interier je Tamiya Color XF 71 Cockpit Green.
#47  Petr  2016-02-20 08:50:40
dobrý den,začínám s modelařinou ,neporadil by jste mi nějaký kompresor a stříkací pistoli ? Nechci zase nějaký šunt, děkuji za odpověd , Petr
#48  tyyger  2016-02-20 19:25:05
Čau, můžeš mi napsat, jakou barvu jsi použil na kuželový kryt vrtule a na pruh (na trupu letadla u ocasu, je svislý). Nebo to je zase nějaká kombinance barev?
Dík
#49  LittleBear  2016-02-21 10:33:57
To je asi Xf-21 Sky. Myslím, že tento odstín už neupravoval.
#50  tyyger   2016-03-08 09:30:51
Čau, chtěl jsem se zeptat, jestli budeš dělat video na F -14 Tomcat od eduardu (danger zone), jestli ne, mohl by jsi to nafotit?
Díky
#51  william travis  2017-08-12 15:59:10
WOULD BE VERY INTERESTED IN PURCHASING I OR MORE OF YOUR WW2 MODEL AIRPLANES, MOSTLY IN THE 1/72 SCALE .YOU DO FABULOUS WORK. I AM A RETIRED FEDEX CAPT AND MY HANDS ARE NO LONGER STEADY ENOUGH FOR THE FINESSE WORK. REGARDS WILLIAM

Přidej komentář








Přidej smajlíka:

CZIN.eu Zjistit Google Pagerank Zjistit S-rank
BlueBoard.cz