Loading

Tipy a triky

Plasmo > Tipy a triky  > Jak postavit plastikový model (6) - Obtisky (dekály)
středa, 30. listopadu 2011

Jak postavit plastikový model (6)
Obtisky (dekály)

Obtížnost:

V tomto díle návodu se naučíme lepit obtisky (dekály) na model. Obtisky se nanášejí velmi snadno a hodně oživí váš model. K jejich nalepení není potřeba žádné dodatečné lepidlo. Stačí je pouze na chvíli namočit do vlažné vody. V závěru návodu vám navíc ukážu přípravky pro zjemnění a lepší usazení obtisků.

Nalepování obtisků

Z aršíku obtisků si vystřihneme díl, který chceme nalepit na model. Dbáme na to, abychom neponičili okraje ani ostatní obtisky. Vystřižený obtisk pinzetou vložíme do vlažné vody zhruba na 10 sekund. Papír nasákne vodou a trochu se zkroutí. Nenechávejte obtisk ve vodě moc dlouho, protože by se mohl sám od sebe oddělit z papírku a poté bychom ho museli obtížně lovit ve vodě.

Po 10 sekundách obtisk vytáhneme, položíme na stůl, nakapeme na něho trochu vody a počkáme zhruba 15 sekund. Když se papírek s obtiskem narovná, tak to znamená, že můžeme zkusit s obtiskem pohnout. K tomu nám pomůže navlhčená vatová tyčinka. Opatrně přejedeme po povrchu obtisku a pokud se pohne, tak ho můžeme nanést na model.

Povrch modelu, kam budeme obtisk usazovat, nejprve navlhčíme vodou. Pokud by byl povrch suchý, tak obtisk přilne k povrchu a nemohli bychom ho přesně umístit podle plánku. Papírek s obtiskem uchopíme do pinzety a přesuneme ho na model. Nepoužívejte pro posunování nebo jinou manipulaci se samotným obtiskem žádné ostré nástroje. Mohl by se poničit.

Přípravky pro zjemnění

Pro dodatečné vylepšení dekálů po nalepení lze použít několik speciálních přípravků. Pokud jste začátečníci, tak se pravděpodobně spokojíte jen s jednoduchým nalepením. Pokud ale chcete mít vzhled modelu dokonalejší, tak můžete využít následující rady.

Obtisk je vytištěn na lakovaném podkladu, a proto je obtížné ho nalepovat na zaoblené nebo vypouklé části. Po nalepení jdou často ještě vidět průhledné okraje. Když model nalakujeme lesklým lakem, tak opticky srovnáme lak obtisku s naneseným lakem na modelu.

Pro povrchovou úpravu obtisků používám speciální přípravky pro zjemnění a usazení. Osobně mi vyhovují přípravky Mr. Mark Softer a Mr. Mark Setter. Tyto vodičky rozpustí lak a obtisk vypadá jako by byl natřený barvou.

Co bude následovat

V následujícím a posledním díle vytvoříme patinu a model bude konečně dokončen.

Komentáře

#1  Pepa  2011-11-30 13:46:30
Ahoj,

nepíšeš jak postupuješ s těmi vodičkami. Podle fotek dáváš jako podklad zelenou tedy Softer?
#2  LittleBear  2011-11-30 14:26:20
Já jsem tady ty přípravky jen stručně zmínil, ale je pravda, že to mám na fotkách opačně. Podle výrobce by se měl nejdříve aplikovat Setter a teprve pak Softer. Obecně vzato je Setter více agresivní a u hodně tenkých dekálů by mohl opačný postup způsobit problémy. Popravdě řečeno já používám většinou jen samotný Setter a zatím bylo vše v pořádku.
#3  Pepa  2011-11-30 16:14:36
Ano, také používám pouze Setter, Softer je skutečně agresivní. Ale pokud píšeš článek, měl bys dbát na tyto detaily a informovat komplexně a správně.
#4  Václav PRANTL  2011-11-30 23:03:59
'Nálepky' - radši změň na správné 'obtisky', nálepky / samolepky jsou 'stickers' a to je něco poněkud jiného...
#5  LittleBear  2011-11-30 23:34:21
Díky za upozornění. Vždycky jsem tomu běžně říkal nálepky, i když obtisky jsou určitě správnější název, takže mi to pak při psaní článku vůbec nedošlo. Článek jsem tedy opravil.
#6  Brablec J.  2012-07-28 09:31:16
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli je možné používat jen jeden přípravek, a který je vhodnější pro začátečníky s takovými přípravky.
Děkuji za odpověď.
#7  LittleBear  2012-08-04 18:31:19
Zdravim. Staci koupit jen ten modry, Mr. Mark Setter, ktery je jemnejsi. Ja jsem koupil i softer, ale temer ho nepouzivam.
#8  KID  2012-08-15 16:10:00
Já používám DECAL FIX.Ják pod,tak i na finální´úpravu celýho modelu
#9  San22  2012-09-03 22:55:44
Ahoj,prosím o radu,kde bych sehnal dekály na bitevní loď Bismarck v měřítku 1:350. Díky všem za radu.
#10  Gordon S.  2014-10-14 18:15:43
Excellent! I will have to try the "setters".
#11  david  2015-01-09 18:47:18
dá se dát pod obtisky místo Mr. Mark Softeru Mr. Mark Setter
#12  LittleBear  2015-01-09 23:20:13
Jistě, dají použit oba přípravky zvlášť. Jediný rozdíl je, že softer je více agresivní a obtisky se rychleji zjemní. Někteří modeláři používají jenom setter, protože softer je moc silný a jediná kapka může rozleptat lak na modelu. Takže setter vám určitě postačí.
#13  david  2015-01-10 18:48:13
takže se softer nesmí dostat k laku? nebo se nesmí k laku dostat ve velkém množství
#14  Michal  2015-01-10 20:15:52
Ahoj, sestavil jsem si BMP-1 u modelu jsou obtisky pro ruskou a syrskou verzi. Já chci udělat českou verzi. Jdou vytisknout nové obtisky např. na obyč. papír a použít je?
#15  LittleBear  2015-01-10 21:05:29
Ahoj, dnes jsem poprvé zkoušel tisknout vlastní obtisky, ale bohužel jen černě. Mám laisrovku černobílou. Na papír to samozřejmě nejde. Existují však speciální lakované papíry pro obtisku. Je to papír na který se dělají originální natištěné obtisky, ale tento je prázdný.

http://www.mpmshop.cz/obtisky/obtiskovy-papir/propagteam-033722.html

Pokud máš tedy barevnou laserovou tiskárnu není problém, ale pokud máš jen inkoustovku musíš si pořídit speciální obtiskový papír.

http://www.vinar.cz/article/10001-obtiskovy-papir-pro-inkoustove-tiskarny-ciry

Pouze pro inkoustovku:
Po natištění se musí obtisky ještě přelakovat nebo se barva rozpije. Problém může nastat ještě s obtiskovými vodičkami.

#16  LittleBear  2015-01-10 21:13:55
odpověď David: myslel jsem to tak, že pokud ti zůstane kapka softru mimo obtisk, po delší dobu (2 min), udělá ti důlek do laku.
#17  david  2015-01-11 13:49:50
takže se musí vysušit třeba papírovím kapesníčkem?
#18  LittleBear  2015-01-11 22:21:51
Jo, tak to taky dělám.
#19  Zdenek  2015-06-27 13:24:16
Softer...decal fix...naprd.Dělám modely let....nanáším zředěnou kyselinu octovou a jak decal,obtisk či nálepka přilne...přetřu ALPOU!!!
Na doleštění a sjednocení barev a obtisku...Leštidlo na nábytek DIAVA....ale ne červenou...O tom kde se dá sehnat....nevím.Já toho před lety koupil kýbl a mám ji dost....Nepište,nedávám a neprodávám.
#20  Lukas  2015-10-05 17:54:01
Ahoj, měl bych pár otázek. Jsem začátečník a pár věcí mi není jasných. Barvit budu štětcem (barvy Vallejo Model Color). V jakém poměru se ředí tyto barvy na štětec? Pokud budu nanášet lesklý lak štětcem, musí se lak ředit? Popřipadě v jakém poměru? Diky
#21  LittleBear  2015-10-05 18:01:27
Ředit od oka. Poměr 2:1 ve prospěch barvy. Není to pravidlo. Někdy stačí mnohem méně vody nebo vůbec. Důležité je mít plochý jemný štětec a nanášet barvy ve více vrstvách. Nikdy se nesnaž na první přetření zakrýt plast. Lak, záleží na výrobci, ale pokud to je zase Vallejo, tak na velké plochy 1:2 ve prospěch vody. Na malé díly není nutné ho ředit. Každopádně je dobré si ředění a natíraní vyzkoušet mimo model. Třeba plastová destička.
#22  Lukas  2015-10-05 22:12:29
OK, jinak jsem četl že tyto barvy i lak je lepší ředit origo ředidlem, je to tak? Nebo je to zbytečné?http://www.scalemodelshop.co.uk/17ml-thinner-200-70-524-vallejo.html
#23  LittleBear  2015-10-05 22:32:40
Asi jo, ale postačí destilovaná voda. Já ředím tyto barvy vodou a úplně super. Vlastně jsem neviděl ani u profi modelářů používat original ředidlo. Takže asi zbytečnost.
#24  Petr  2015-10-16 08:04:37
Zdravím mám dotaz, stavím vikingskou loď Revell 1:50 jsou tam štíty s obtiskem ale jakmile se ho dotknu ikdyby pinzetou, hned je poškrábaný a můžu ho dát leda na druhou stranu. Má někdo zkušenosti? Díky
#25  Petr  2015-10-16 08:15:51
Zapomněl jsem, http://images.gizzmoheaven.com/ProductImages/20130520144912/00/24/100000000002419/imageGallery_4.jpg jak jsou ty štíty s těmi obtisky, nejde tam udělat střed takže akorát tam mám pak "kopeček" prostě nerovnost... Díky
#26  Jiri  2015-10-20 20:31:57
Dobry den chtel bych se optat, mam takovy maly problem, nevim co delam blbe, ale po nalepeni mi nejake polepi nedrzi po cele delce na modelu, jak dosahnout lepsi prilnavosti
#27  LittleBear  2015-10-20 21:31:18
Na to je řešení, změkčovač obtisků. Třeba ten Gunze setter nebo silnější softer. Obtisk se naleptá a přilne k povrchu jako barva. Levnější varianta je taková, že se pod obtisk nanese velmi rozředěné lepidlo Herkules.
#28  David  2016-04-23 21:42:35
Ahoj. Jakou máš zkušenost se změkčovači na akrylových barvách? Maluji / stříkám akrylovými barvami Revell a Tamiya a mám jedinou zkušenost se změkčovačem Humbrol Decal fix a bohužel otřesnou. Změkčovač se po pár sekundách chová jako dokonalý odstraňovač nátěrů :(. Je nutné před nanášením otisků model přelakovat? Děkuji za rady a za skvělé stránky a návody.
#29  SammyB  2018-03-17 12:02:25
Guys, she has account on cam website i saw this hottie performing on hotbabescams.com
#30  MichaelD  2018-03-17 12:02:33
Guys, she has account on cam website i saw this hottie performing on hotbabescams.com

Přidej komentář








Přidej smajlíka:

CZIN.eu Zjistit Google Pagerank Zjistit S-rank
BlueBoard.cz