Loading

Tipy a triky

Plasmo > Tipy a triky  > Jak levně odlévat plastikové modely
úterý, 15. července 2014

Jak levně odlévat plastikové modely

Obtížnost:

Někdy se může stát, že modelář by rád měl některý díl modelu vícekrát. Například když ztratí nebo nenávratně poškodí některý z dílů, ale stále má k dispozici jiný identický díl, který může sloužit jako forma pro odlití. Dalším častým důvodem může být použití některých dílů jako doplněk k dioramatu, ale člověku je líto modelu, protože mu budou tyto díly následně chybět.

Odléváním podomácku samozřejmě nikdy nelze docílit kvality původního modelu, takže se jedná spíše jen o doplňkovou činnost, jak získat přibližnou podobu originálních dílů.

Nedávno jsem koupil několik doplňků k figurkové hře Warhammer 40000. Jedná se o několik sudů, bedny s municí a osvětlení. Na všechny tyto doplňky jsem vyrobil formy a následně je odlil. Odlitky pak hodlám použít jako doplňky k terénu jako hromady použitých a poškozených sudů, případně vyřazených či v boji opuštěných muničních beden. Horší kvalita odlitků v takovém případě není příliš na škodu, protože může představovat opotřebení čí poškození. V tomto návodu vám ukážu jak relativně takové odlitky vytvořit.

Výroba formy

Jedním z nejvíce rozšířených materiálu na výrobu forem je silikon. Já používám univerzální transparentní silikon, protože jako jeden z mála se nepřichytí k plastovým dílům. Je průhledný, takže vidíme nedolitá místa, popřípadě bublinky. Další výhoda je dostupnost. Je možné ho sehnat v každém obchodě se stavebninami nebo barvami s cenou od 80 korun výše. Silikon je vhodný pouze na plastové díly, protože na resinové nebo kovové díly se silikon velmi ochotně lepí.

Důležité je před nanesením silikonu plastový díl očistit od všech nečistot. To znamená nálitky, stopy po vyhazovačích nebo stopy po spoji formy. Po očištění naneseme silikon na ubrousek nebo na papír a následně silikon vtlačíme do všech zákoutí originálního dílu a vložíme do přichystaného silikonu na ubrousku. Až budeme s prací hotoví, tak necháme silikon jeden týden zaschnout. Při větším množství silikonu raději dva týdny. Po zaschnutí lze díly z formy velmi jednoduše vyjmout a můžeme hned odlévat.

Odlévání ze sádry

Sádra je velmi levná, ale křehká. Jeden kilogram sádry vás vyjde zhruba na 20 korun, takže můžete experimentovat téměř zadarmo. Sádru můžeme použít na více robustnější modely - sudy, bedny atd. Není vhodná na tenké nebo drobné díly. Příprava je velmi jednoduchá. Nejprve nasypeme do misky trochu sádry, raději více než méně a zalijeme vodou. Tuto směs pořádně rozmícháme, abychom neměli žádné hrudky. Sádra začne schnout téměř ihned, a proto musíme pracovat rychle. Vhodné pro odstranění většiny bublin z formy je použít štětec a sádru takřka vtlačit do všech detailů formy. Pak stačí formu dolít po okraj sádrou a nechat 2 až 4 hodiny zaschnout. Při vyndávání z formy si musíme dát pozor, abychom odlitky nepoškodili.

Odlévání z polyesterové pryskyřice (živica)

Tato pryskyřice se využívá na laminovaní, a proto má dobré zatékavé a pevnostní vlastnosti. Cena za 500 gramovou plechovku se pohybuje od 100 Kč nahoru. Doba vytvrzení je 8 hodin. Existuje také epoxidová pryskyřice, ale ta je mnohem hustší konzistence a nelze ji nanášet injekční stříkačkou. Postup je opět velmi jednoduchý. Budeme potřebovat misku na rozmíchání pryskyřice a tvrdidla. Já používám kalíšky od čajových svíček. Do kalíšku naneseme injekční stříkačkou pryskyřici a rozmícháme špejlí. Do formy můžeme pryskyřici nalít přímo z kalíšku nebo do uzavřených forem opět injekční stříkačkou. Necháme odležet a stejně jako u sádrových odlitků pak jednoduše vytáhneme z formy a postup můžeme opakovat.

Video se všemi zmíněnými postupy

Na závěr

Také existují i profesionální postupy s kaučukovými formami, resiny na lití a vakuováním, ale ty jsou samozřejmě náročnější a také mnohem dražší. Pro jednoduché domácí odlévání, kde není potřeba vysoká kvalita odlitků, vám tak stačí něco kolem 200 korun a můžete směle experimentovat.

Komentáře

#1  Razus  2014-07-18 15:23:43
velmi dakujem. Nieco taketo jednoduche a pritom ucinne na drobne diely som hladal davno. Ohladom tych resinovych dielov - nepomohol by nejaky separator? Grafitovy prasok , mastenec?
#2  littlebear  2014-07-18 22:40:55
Zkoušel jsem lak, ale moc to nepomohlo a neměl jsem potřebu se tím moc zabývat. Ten separátor by možná mohl fungovat. Lukopren separátor vypadá docela nadějně. Pokud něco zjistíte dejte prosím vědět.
#3  Jirka  2014-08-01 15:22:27
Pořeboval bych si zhotovit formu na odlévání většího předmětu tvarem bodobnému víku krabice. Rozměr je asi 36 x 24 * 7cm a hlavní problém vidím v tom, že tloušťka stěn je asi 3mm. Jaký materiál na formu bude vhodný ?
#4  littlebear  2014-08-10 11:47:25
Na tohle bych už raději použil silikonový kaučuk - Lukopren.
#5  sid  2014-08-30 10:58:05
To je pecka, děkuji za úžasný a jednoduchý návod za kačku. Zkoušel jsem a je to čistá práce, odlitky takřka k nepoznání od originálu
#6  Ondra01  2014-10-29 13:26:59
Moc díky za návod hned to zkusím.

PS: Myslíte ,že půjde udělat forma ,když předloha bude ze dřeva
#7  LittleBear  2014-10-29 14:22:05
Podle mě se silikon na dřevo přilepí. Chtělo by to nějaký separátor.
#8  Milan  2014-11-19 19:23:38
jeto super, zajímalo by mě, jestli se takto nějak dá vyrobit i kabinové sklo, mám razorbaka 1:32 a rozbilo se mi peřdní sklo, kus se ulomil a chybí. dík za radu

#9  Standa  2015-03-01 00:40:37
Milan: Průhledné plexisklo v domácích podmínkách neodlijete (Dentacryl je jen průsvitný). Ale existují transparentní licí epoxidy. Špatně se shánějí, a některé časem žloutnou. Ve výtvarných potřebách najdete licí epoxid od Gedeo, docela drahý. Paradoxem je, že ten epoxid pro ně vyrábí česká firma, ale od ní ho nekoupíte (přesněji, velmi podobná koupíte, ale nejmenší balení je 25 kg).

Jinak mohu doporučit Lukopren na formy a Lukopren separátor. Dobře teče, a krásně se z něj dělají formy. Když neodbudete separování, lze dokonce odlévat silikon do silikonové formy, a neslepí se to. Dělal jsem tak ohebné koncovky na kabely. Přidal jsem tam trochu práškové černé barvy, a vypadají skvěle.

Kopyto lze udělat z vosku (dobře se tvaruje, ale je měkký, z Moduritu podobných hmot (stačí ji nahrubo vytvarovat, a pak nedodržet dobu na vytvrzení). Sice to moc nedrží, ale krásně se to opracovává.

Na webu najdete návody a ukázky, jak se dělá dvoudílná forma, jak udělat nálitek, a jak zajistit vyjmutí z formy.
#10  Glady  2015-03-14 23:31:13
Tak jsem dané také odzkoušel a i když jsem ke své práci trochu skeptik, tak musím dané vychválit. Zatím jsem odléval ze sádry a pryskyřici mám připravenou. Tak uvidíme, ale když to šlo ze sádry, tak pryskyřice bude podobná, ale pevnější. SUPER a chválím za podělení se o bezva postup
#11  alistaire  2015-04-25 09:55:44
Použití univerzálního silikonu mne zaujalo, dosud jsem vždy používal mnohem dražší lukopren, i na podřadné díly na které by silikon bohatě stačil.

Jedinou poznámku bych měl k sádře. Doporučuji kvůli jejímu chování, zabíhavosti, pevnosti a době tvrdnutí modelářskou sádru (ne elektrikářskou atd).
A profesionální postup je sypat sádru do vody, tedy naopak než je zde v návodu.
když se sype sádra do vody, mnohem líp se rozmíchá, je jemnější atd.
#12  LittleBear  2015-04-25 12:13:50
Moc díky za tip. Tu sádru musím vyzkoušet.
#13  alistaire  2015-04-25 15:37:03
Nzč, máš stránky s fůrou pěkných věcí, jsem rád že mohu přispět...

Odlévání a vůbec míchání sádry jsem se učil před drahně lety (cca 35ti?) od pana sochaře.
To že se sype sádra do vody je popisované snad ve všech návodech. Pan sochař mě naučil hezkou fintu na odhad poměru a objemu.
Naleje se do kulaté misky voda, cca tolik jako činí polovina odlévaného objemu. Pak do vody do středu misky (bez míchání!) vsypávejte sádru tak, aby tvořila kopeček. Jakmile je okolo kopečku sádry proužek vody široký už jen cca 1/4 průměru misky, je dosažen správný poměr, a už stačí jen správně rozmíchat.
samozřejmě, každá sádra je trošku jiná, takže stejně je potřeba postupovat s citem...
#14  Zdenek  2015-06-27 13:42:36
Já si odlévám ...
Forma...hladký podklad..z Lego kostek odělám ohrádku a plastelínou utěsním k podkladu.
Doprostřed ohrádky dám to,co chci odlít a připevním to na tyčku a opět na plastelínu...
Vše zaliju dle návodu rozmíchaným LUKOPREN 400
Kilovka stojí cca 350 kaček a vydrží na spoustu forem.
Když forma vytuhne ...je gumově tuhá...opatrně ji na několika místech provrtám tak abych nepoškodil formu a pak ji opatrně rozříznu do dírek pak dám špejle či hřebík jako vedení...Muster vyloupnu a forma je hotová...sesadím bě poloviny k soběstáhnu gumičkama....a leju.
Používám AXON 1600...mají sídlo v Mostu...jsou to dvě kapaliny ...smíchnou se 1:1 a je tam asi čas 15 sekund na odlití...vytuhne tak za hodinku...rozdělám formu vyloupnu odlitek..vyčistím...a jedu znovu.
Dělám to 30 let.
Rada...Do formy si vyřež kanálky tzv.luftyna obou koncích formy směrem vzhůru aby měl vzduch kam utéct...a Axon do formy vtokem vtláčím inj.stříkačkou....
#15  Abajo  2015-12-08 16:35:10
Tak jsem něco někde udělal špatně... pouzil jsem uni silikonDistyk, po deseti hodinach nesel sloupnout... pusti se po delsi dobe? zkousel jsem ho na vzorku silnice z polystyrenove vaku desky... ?
#16  LittleBear  2015-12-08 21:10:25
Jen tak pro zajímavost. Je to univerzální transparentní silikon? Šedé, hnědé a jiné mají dobrou přilnavost a proto se na to nehodí. A ještě detail. Na polyester, resin, sklo, porcelán a guma to ani nezkoušej. Mi se to taky přilepilo a nejde to dolů. Raději vezmi kousek plastového rámečku z modelu a na tom to zkus.
#17  Kutil  2016-01-26 12:55:30
Zdravím, dal by se silikon použít na odlití forem na čokoládu? Jaký by byla výsledná pevnost silikonové formy (neprohýbala by se)? Mým plánem je udělat odlitek čokolády v alobalu a jednu stranu nechat otevřenou.
#18  Brachman  2016-03-05 07:14:15
co se týká materiálů, používám epoxydovou prskyřici bouwhars, tvrdne cca 12 hodin, cena je kolem 130 kč za kg, nebo polymethyl methacrylate, tvrdne do hodiny, cena cca 300 kč za kg dle kurzu Eura. Druhý produkt je taktéž v čirém provedení. Kdyby měl někdo zájem, mohu jednou za čtvrt roku přivést z Belgie.
#19  suri03  2016-04-16 17:55:52
dobry den, chtěl bych si udělat odlitek kol a tak nevím jestli se mi přilepí silikon přilepí na gumu

předem děkuji za odpověď
#20  littlebear  2016-04-18 10:15:44
Toto jsem zkoušel a silikon se nepřilepí. Problém je ten, že silikonový olej nasaje guma a tím se nafoukne. Raději doporučuji pro tento účel koupit silikonový kaučuk Lukopren n1522.
#21  Vojta  2016-04-26 17:27:00
dobry den, chtěl bych se zeptat zda je možné odlévat model z polyesterové pryskiřice do stejného materiálu popř. co by se dalo použít jako separační vrstva. děkuji za odpověď
#22  Jirka  2017-03-05 16:32:46
Zdravim, super napad jak odlevat.. mate nekdo navod jak odlevat resinove figurky 1:35? Potrebuji si nadelat soucastky k figurkam, ( ruce, boty, hlavy atd ) rad totiz stavim jine pózy a u kladickych plastovyvh menim co se da za resin.. lze toto i u kladiske plastove figurky,napr tamyia, dragon apod aby byla odlita cela v resinu.. diky vsem za pripadne info J.
#23  JPepino  2017-04-20 06:13:28
Zdravím,už někdo zkoušel smíchat silikon s kukuřičným škrobem popřípadě ještě s přidáním dětského oleje? Vzniklá hmota se da vzít do ruky a je ve finale i pevnější.

Přidej komentář








Přidej smajlíka:

CZIN.eu Zjistit Google Pagerank Zjistit S-rank
BlueBoard.cz