Loading

Tips and tricks

Plasmo > Tips and Tricks  > How to build a plastic model (6) - Water-slide decals
Wednesday, 30th November 2011

How to build a plastic model (6)
Water-slide decals

Difficulty:

In this article, I will give you instructions on how to apply water-slide decals on your model. Applying decals is not so much difficult, and yet it can make your model much better. Also, I will show you products for decals enhancement.

Applying water-slide decals

Cut out decal, that you want to stick to the model, from the sheet. Take care not to cut into the edges of decal or into the other labels. Put the decal with tweezers in tepid water for about 10 seconds. Paper will start to saturate with water and it will curl a little. Do not leave decal in the water too long, because it could separate itself from the backing paper, and then you would have difficulties with pulling it out from the water.

After 10 seconds, pull the decal from the water, put it on the table, drip some water on the sticker, and wait about 15 seconds. When the decal is straighten, it means that we can try to move it on the backing paper. We will use moistened cotton ear sticks. Try to push the decal, and if it moves, it can be applied on the model.

First, moisten the surface of model with water, where the decal will be placed. If the surface is dry, the label adheres to the surface, and it would be hard to move it into exact position according to the plan. Hold the paper with decal in tweezers and transfer the decal on the model. Do not use any sharp tool for manipulating with the decal. It could be damaged.

Preparations for decals enhancement

There is a number of special products for additional decals enhancement. If you are a beginner then you will be probably satisfied with simple applying of decals. However, if you want to have your model better looking then you can use the following tips.

The label is printed on the clear matrix, and therefore it is difficult to place the decals on curved or convex parts. Usually, you can see transparent edges around the decal after you stick it on the model. If you spray your model with gloss varnish, it will unite labels with the model surface.

Also, you can use other special preparations for proper establishment and refinement of decals. Personally, I prefer Mr. Mark Softer and Mr. Mark Setter preparations. These lotions dissolve the paint and decals look like if they were painted directly on the model.

What comes next

Next time we will create weathering and the model will be completed at last.

Comments

#1  Pepa  2011-11-30 13:46:30
Ahoj,

nepíšeš jak postupuješ s těmi vodičkami. Podle fotek dáváš jako podklad zelenou tedy Softer?
#2  LittleBear  2011-11-30 14:26:20
Já jsem tady ty přípravky jen stručně zmínil, ale je pravda, že to mám na fotkách opačně. Podle výrobce by se měl nejdříve aplikovat Setter a teprve pak Softer. Obecně vzato je Setter více agresivní a u hodně tenkých dekálů by mohl opačný postup způsobit problémy. Popravdě řečeno já používám většinou jen samotný Setter a zatím bylo vše v pořádku.
#3  Pepa  2011-11-30 16:14:36
Ano, také používám pouze Setter, Softer je skutečně agresivní. Ale pokud píšeš článek, měl bys dbát na tyto detaily a informovat komplexně a správně.
#4  Václav PRANTL  2011-11-30 23:03:59
'Nálepky' - radši změň na správné 'obtisky', nálepky / samolepky jsou 'stickers' a to je něco poněkud jiného...
#5  LittleBear  2011-11-30 23:34:21
Díky za upozornění. Vždycky jsem tomu běžně říkal nálepky, i když obtisky jsou určitě správnější název, takže mi to pak při psaní článku vůbec nedošlo. Článek jsem tedy opravil.
#6  Brablec J.  2012-07-28 09:31:16
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli je možné používat jen jeden přípravek, a který je vhodnější pro začátečníky s takovými přípravky.
Děkuji za odpověď.
#7  LittleBear  2012-08-04 18:31:19
Zdravim. Staci koupit jen ten modry, Mr. Mark Setter, ktery je jemnejsi. Ja jsem koupil i softer, ale temer ho nepouzivam.
#8  KID  2012-08-15 16:10:00
Já používám DECAL FIX.Ják pod,tak i na finální´úpravu celýho modelu
#9  San22  2012-09-03 22:55:44
Ahoj,prosím o radu,kde bych sehnal dekály na bitevní loď Bismarck v měřítku 1:350. Díky všem za radu.
#10  Gordon S.  2014-10-14 18:15:43
Excellent! I will have to try the "setters".
#11  david  2015-01-09 18:47:18
dá se dát pod obtisky místo Mr. Mark Softeru Mr. Mark Setter
#12  LittleBear  2015-01-09 23:20:13
Jistě, dají použit oba přípravky zvlášť. Jediný rozdíl je, že softer je více agresivní a obtisky se rychleji zjemní. Někteří modeláři používají jenom setter, protože softer je moc silný a jediná kapka může rozleptat lak na modelu. Takže setter vám určitě postačí.
#13  david  2015-01-10 18:48:13
takže se softer nesmí dostat k laku? nebo se nesmí k laku dostat ve velkém množství
#14  Michal  2015-01-10 20:15:52
Ahoj, sestavil jsem si BMP-1 u modelu jsou obtisky pro ruskou a syrskou verzi. Já chci udělat českou verzi. Jdou vytisknout nové obtisky např. na obyč. papír a použít je?
#15  LittleBear  2015-01-10 21:05:29
Ahoj, dnes jsem poprvé zkoušel tisknout vlastní obtisky, ale bohužel jen černě. Mám laisrovku černobílou. Na papír to samozřejmě nejde. Existují však speciální lakované papíry pro obtisku. Je to papír na který se dělají originální natištěné obtisky, ale tento je prázdný.

http://www.mpmshop.cz/obtisky/obtiskovy-papir/propagteam-033722.html

Pokud máš tedy barevnou laserovou tiskárnu není problém, ale pokud máš jen inkoustovku musíš si pořídit speciální obtiskový papír.

http://www.vinar.cz/article/10001-obtiskovy-papir-pro-inkoustove-tiskarny-ciry

Pouze pro inkoustovku:
Po natištění se musí obtisky ještě přelakovat nebo se barva rozpije. Problém může nastat ještě s obtiskovými vodičkami.

#16  LittleBear  2015-01-10 21:13:55
odpověď David: myslel jsem to tak, že pokud ti zůstane kapka softru mimo obtisk, po delší dobu (2 min), udělá ti důlek do laku.
#17  david  2015-01-11 13:49:50
takže se musí vysušit třeba papírovím kapesníčkem?
#18  LittleBear  2015-01-11 22:21:51
Jo, tak to taky dělám.
#19  Zdenek  2015-06-27 13:24:16
Softer...decal fix...naprd.Dělám modely let....nanáším zředěnou kyselinu octovou a jak decal,obtisk či nálepka přilne...přetřu ALPOU!!!
Na doleštění a sjednocení barev a obtisku...Leštidlo na nábytek DIAVA....ale ne červenou...O tom kde se dá sehnat....nevím.Já toho před lety koupil kýbl a mám ji dost....Nepište,nedávám a neprodávám.
#20  Lukas  2015-10-05 17:54:01
Ahoj, měl bych pár otázek. Jsem začátečník a pár věcí mi není jasných. Barvit budu štětcem (barvy Vallejo Model Color). V jakém poměru se ředí tyto barvy na štětec? Pokud budu nanášet lesklý lak štětcem, musí se lak ředit? Popřipadě v jakém poměru? Diky
#21  LittleBear  2015-10-05 18:01:27
Ředit od oka. Poměr 2:1 ve prospěch barvy. Není to pravidlo. Někdy stačí mnohem méně vody nebo vůbec. Důležité je mít plochý jemný štětec a nanášet barvy ve více vrstvách. Nikdy se nesnaž na první přetření zakrýt plast. Lak, záleží na výrobci, ale pokud to je zase Vallejo, tak na velké plochy 1:2 ve prospěch vody. Na malé díly není nutné ho ředit. Každopádně je dobré si ředění a natíraní vyzkoušet mimo model. Třeba plastová destička.
#22  Lukas  2015-10-05 22:12:29
OK, jinak jsem četl že tyto barvy i lak je lepší ředit origo ředidlem, je to tak? Nebo je to zbytečné?http://www.scalemodelshop.co.uk/17ml-thinner-200-70-524-vallejo.html
#23  LittleBear  2015-10-05 22:32:40
Asi jo, ale postačí destilovaná voda. Já ředím tyto barvy vodou a úplně super. Vlastně jsem neviděl ani u profi modelářů používat original ředidlo. Takže asi zbytečnost.
#24  Petr  2015-10-16 08:04:37
Zdravím mám dotaz, stavím vikingskou loď Revell 1:50 jsou tam štíty s obtiskem ale jakmile se ho dotknu ikdyby pinzetou, hned je poškrábaný a můžu ho dát leda na druhou stranu. Má někdo zkušenosti? Díky
#25  Petr  2015-10-16 08:15:51
Zapomněl jsem, http://images.gizzmoheaven.com/ProductImages/20130520144912/00/24/100000000002419/imageGallery_4.jpg jak jsou ty štíty s těmi obtisky, nejde tam udělat střed takže akorát tam mám pak "kopeček" prostě nerovnost... Díky
#26  Jiri  2015-10-20 20:31:57
Dobry den chtel bych se optat, mam takovy maly problem, nevim co delam blbe, ale po nalepeni mi nejake polepi nedrzi po cele delce na modelu, jak dosahnout lepsi prilnavosti
#27  LittleBear  2015-10-20 21:31:18
Na to je řešení, změkčovač obtisků. Třeba ten Gunze setter nebo silnější softer. Obtisk se naleptá a přilne k povrchu jako barva. Levnější varianta je taková, že se pod obtisk nanese velmi rozředěné lepidlo Herkules.
#28  David  2016-04-23 21:42:35
Ahoj. Jakou máš zkušenost se změkčovači na akrylových barvách? Maluji / stříkám akrylovými barvami Revell a Tamiya a mám jedinou zkušenost se změkčovačem Humbrol Decal fix a bohužel otřesnou. Změkčovač se po pár sekundách chová jako dokonalý odstraňovač nátěrů :(. Je nutné před nanášením otisků model přelakovat? Děkuji za rady a za skvělé stránky a návody.
#29  SammyB  2018-03-17 12:02:25
Guys, she has account on cam website i saw this hottie performing on hotbabescams.com
#30  MichaelD  2018-03-17 12:02:33
Guys, she has account on cam website i saw this hottie performing on hotbabescams.com

Add comment








Add smiley:

CZIN.eu Zjistit Google Pagerank Zjistit S-rank
BlueBoard.cz